سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرمانده پایگاه دریایی اروند یک سال پس از این واقعه تاریخی تشریح



 


    گروه سیاسی ـ فرمانده پایگاه دریایی اروند پس از گذشت یک سال از آزادی متجاوزان انگلیسی، به تشریح نحوه دستگیری ?? نظامی انگلیسی و اتفاقات حواشی این واقعه پرداخت.
    به گزارش خبرگزاری فارس، در نخستین روزهای سال ،?? تعدادی از نظامیان انگلیسی که با وجود اطلاع از ورود به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به بازرسی از یک کشتی کرده بودند توسط مرزبانان دریایی کشورمان دستگیر شدند که فرماندهی این پایگاه مرزبانی بر عهده سرهنگ پاسدار ابوالقاسم آمانگاه بود.
    ابوالقاسم امانگاه پس از گذشت یک سال از زمان عفو متجاوزان انگلیسی به تشریح این واقعه و بازگویی برخی از خاطرات ناگفته آن پرداخته است.
    به گفته آمانگاه، پایگاه دریایی اروند ماموریت دارد که از سمت اروند، آب های منطقه ای ایران را محافظت کرده و اجازه ورود هیچ بیگانه ای را به آن جا ندهد و اگر در محدوده آب های جمهوری اسلامی ایران بیگانه ای مشاهده شود، سریعاً ضمن اطلاع به رده مافوق، دستور صادر شده را تحقق بخشد.
    وی خاطرنشان کرد: حدود ساعت ?صبح روز سوم فروردین سال ?? دیده بانی پایگاه اعلام کرد که دو فروند شناور جی می نی (شناورهایی که روی آن بادی و زیر آن حالت لگنی است) با پانزده سرنشین (یکی هفت نفر و دیگری هشت نفر) از یک ناو به داخل آب انداخته شده است. البته ناو در آب های عراق مستقر بود و این شناورها را برای بازرسی و دیده بانی و گشت زنی در منطقه به آب انداخته بود. همچنین یک شناور عراقی هم که در آن منطقه بود که احتمالاً برای فرار از انگلیسی ها یا هر دلیل دیگر، از محدوده خود خارج شده و وارد آب های ایران شده بود که شناورهای انگلیسی نیز برای شناسایی و بازرسی شناور عراقی به دنبال آن وارد آب های ما شده بودند.
    آمانگاه افزود: با وارد شدن شناورهای انگلیسی به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، ما نیز سریعاً دو دستگاه شناور را به آن جا اعزام و بلافاصله دستور دستگیری و توقیف آنها را صادر کردیم. در آن موقع من شخصاً و به سرعت با یک شناور در منطقه حاضر شدم که محدوده را کنترل کنم و اگر برخوردی پیش آمد، اوضاع را در دست بگیریم. زمانی که من رسیدم، نیروهای ما شناورهای انگلیسی را دستگیر کرده و به طرف پایگاه در حرکت بودند.
    فرمانده پایگاه دریایی اروند با بیان این که همزمان با این انجام وظیفه نیروهای ایرانی، یک هلیکوپتر انگلیسی بالای سر نیروهای ایرانی حاضر شده بود، گفت:من نیز افراد را آماده کردم تا در صورت برخورد و درگیری، درجهت مقابله برآییم. زمانی که به خشکی رسیدیم از طرف آن هلیکوپتر به وسیله فرکانس ?? (فرکانسی بین المللی برای ارتباط در آب ها) با ما ارتباط برقرار کردند و سپس به ناو انگلیسی ارتباط دادند و مدام خواستار آزادی نیروهای خودشان بودند.
    وی در ادامه به نکته ای اعلام نشده در این خصوص اشاره کرده و اظهار داشت: فرمانده ناو انگلیسی به حالت گریه با ما صحبت می کرد و تقاضای آزادی نظامیان خود را می کرد. همزمان با دستگیری این دو شناور، دو ناو که یکی انگلیسی و دیگری آمریکایی بود، وارد آب های ایران شدند که ما نیز سریعاً چند شناور خود را به طرف آنها فرستادیم که با تهدید و اخطار، ناوها را به عقب راندند و از محدوده آبهای کشورمان خارج کردند.
    آمانگاه یادآور شد: شناور عراقی را همان موقع آزاد کردیم که آن نیز چون نزدیک محدوده آب های خودشان بود سریع منطقه را ترک کرد اما انگلیسی ها بیگانگانی بودند که بی جهت وارد آب های منطقه ما شده بودند و هیچ توجیهی برای این تجاوزشان نبود.
    به گفته فرمانده عملیات دستگیری متجاوزان انگلیسی، هلیکوپتر انگلیسی مدام اصرار می کرد و می خواست که ما نظامیانشان را آزاد کنیم. البته ما آمادگی کامل داشتیم که هم هلیکوپتر را فرود آوریم، چون در سطح پائین در حال پرواز بود و هم برای زدن و منهدم کردن آن اقدام کنیم؛ اما چون نمی خواستیم که درگیری پیش بیاید، به طوری که اقتدار خودمان را هم حفظ کنیم، با تهدید آن را به عقب راندیم.
    وی تصریح کرد: ما دستور گرفته بودیم و موظف به انجام دستور بودیم. آنها به طور مشخص وارد آب های ایران شده بودند و طبق قانون حق با ما بود و اگر قرار بر کنار آمدن با انگلیسی ها بود، شاید باز هم این کارها تکرار می شد، بنابراین ما بدون توجه به آنها - البته با حفظ وضعیت منطقه و آمادگی کامل و با منطق - کار خودمان را پیش بردیم.
    فرمانده پایگاه دریایی اروند اظهار داشت: وقتی آنها را به پایگاه آوردیم، تفنگداران انگلیسی خیلی ترسیده بودند. دست همدیگر را محکم گرفته و کاملاً خودشان را باخته بودند به طوری که یکی، دو تا از آنها نیز خودشان را خیس کردند.
    آمانگاه در پاسخ به این سؤال که آیا از ابتدای اقدام به عملیات، مطلع بودید که آنها از نیروهای انگلیسی هستند، گفت: بله؛ ما محدوده آب های منطقه ای خودمان و اطراف آن را کاملاً تحت کنترل داشتیم و تمام شناورها، شماره شناورها، ملیت آنها و تعداد نیروها را می دانستیم و با علم کامل بر این که آنها انگلیسی هستند، بدون هیچ واهمه ای این کار را انجام دادیم. البته فرقی هم نمی کرد چون اگر آنها آمریکایی یا از هر ملیت دیگری بودند نیز این کار را انجام می دادیم.
    این فرمانده مرزبانی دریایی کشورمان درباره انگیزه این اقدام شجاعانه و با اقتدار نیروهای کشورمان گفت: ما با تاثیر از فرمایش مقام معظم رهبری که تاکید دارند اگر ما یک قدم عقب بگذاریم آنها ده قدم به جلو می آیند، همواره بر حفظ آمادگی و ایستادگی تاکید داریم. روحیه ای که فرمانده معظم کل قوا با قدرت بر آن تاکید دارند، موجب شده است در برابر بیگانه ای که حتی نزدیک آب های ما می شوند، عکس العمل نشان دهیم و با ایستادگی آنها را به عقب برانیم.
    وی با اشاره به اینکه واقعه سال گذشته نخستین باری نبود که متجاوزان به آبهای ایران دستگیر می شوند ، افزود: یک بار در تاریخ ?? خرداد ???? سه شناور و هشت تفنگدار متجاوز را توقیف کردیم و یک مرتبه هم حدود بیست و سه تفنگدار انگلیسی متجاوز را دستگیر کردیم که البته بنا به دلایلی در آن موقع خیلی زود آنها را آزاد کردیم. اما این بار با توجه به این که به طور کامل وارد محدوده آب های ما شده بودند، با جدیت تمام با آنها برخورد کردیم و قاطعانه توقیفشان کردیم.
    فرمانده پایگاه دریایی اروند در مورد مقاومت نظامیان انگلیسی نیز گفت: اینها نیروهای واقعاً ترسویی هستند و صرفاً به خاطر حرفه و شغلشان و مادیات به این کارها تن داده اند و از جان خودشان خیلی می ترسند و هیچ هدفی هم ندارند. آنها با وجود داشتن تجهیزات و امکانات فوق العاده، حتی یک تیر هم شلیک نکردند و هیچ مقاومتی از جانب آنها صورت نگرفت.نیروهای ایرانی به راحتی آنها را توقیف کرده ، وارد شناورهای آنها شده و سکان را به دست گرفته بودند.
    آمانگاه پیرامون تبعات احتمالی این برخورد قاطع نیروهای ایرانی با متجاوزان انگلیسی گفت: ما تکلیف خودمان را انجام دادیم و دنبال آن نبودیم که ببینیم حاصل کار چه چیزی از آب درمی آید. ما به وظیفه خودمان عمل کردیم و به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردیم. اگر قرار باشد بیگانگان به راحتی وارد آب های ما شوند و اقدامی از سوی ما صورت نگیرد، چه نیازی هست که ما در آن جا باشیم.
    فرمانده عملیات دستگیری ?? نظامی انگلیسی در خصوص تهدیدات بیگانگان پس از دستگیری این افراد اظهار داشت: ما پیشاپیش به آنها اعلام کردیم که اگر دست از پا خطا کنند، با قدرت با آنها برخورد خواهد شد. حتی از آنها خواستیم که سریعاً منطقه را ترک کنند و هلیکوپتر را هم به عقب بخوانند که این گونه نیز شد. آنها حتی از آن منطقه خارج از محدوده آب های ما هم عقب تر رفتند و ارتباطشان با ما فقط به صورت گفت وگو و خواهش برای آزادی شناورها بود.
    وی در تشریح حالات نظامیان دستگیر شده انگلیسی در سال گذشته گفت: ما باید اقدامات اولیه را که شناسایی کامل آنها بود، انجام می دادیم و سپس تحویل مقامات بالاتر می دادیم که این کار را نیز کردیم. نکته جالب، ترس و وحشت بی حد آنها بود به طوری که هرکدامشان در اثر دلهره و اضطراب، در مدتی کوتاه، هفت، هشت مرتبه تقاضا کردند که به سرویس بهداشتی بروند و البته یکی، دو تا از آنها خودشان را خراب کرده بودند.
    دارنده نشان شجاعت ایران اسلامی اضافه کرد: ما برای آنها نقشه ای آوردیم که از روی آن به آنها ثابت کنیم که وارد آب های ما شده اند و آنها نیز پذیرفتند. پس از آن نیز برایشان آب و غذا تهیه کرده و در اختیارشان گذاشتیم. به آنها گفتیم که نگران نباشید، ما مسلمان هستیم و طبق شریعت اسلام با اسرا به خوبی رفتار می کنیم. امانگاه درباره برخورد با نظامی زن انگلیسی نیز گفت: ما با او خیلی محترمانه برخورد کردیم و یک روسری هم در اختیارش گذاشتیم و سپس آنها پس از حدود ? ساعت به تهران منتقل شدند.
    فرمانده پایگاه دریایی اروند در ادامه سخنان خود با پایگاه اطلاع رسانی سپاه تاکید کرد: ما ذره ای ترس در مقابل اینها نداشته و نداریم. گاهی وقت ها هنگامی که با شناورهایمان از کنار ناوهای اینها رد می شویم به ما اخطار می دهند که شناور ما به آنها نزدیک نشود، اما ما بدون توجه به آنها کار خودمان را می کنیم. قبل از این، زمانی که آن سه شناور را توقیف کردیم، ما یک شناور بودیم در برابر سه شناور آنها. ما چهار نفر بودیم و آنها هشت نفر. ما فقط چهار قبضه کلاشینکف داشتیم و آنها تجهیزات بسیار کاملی در اختیار داشتند که فیلم آن نیز موجود است. برای ما هیچ فرقی نمی کند و بیگانه از هر قوم و ملتی که باشد حق ورود به آب های ما را ندارد.
    وی اضافه کرد: دیگر هیچ گاه آنها جرات ورود به آبهای سرزمینی ایران را نداشته اند. البته قبل از آن هم در صورتی که چنین اتفاقاتی می افتاد، با آنها برخورد می کردیم اما پس از این جریان، آنها دیگر اصلاً به خودشان اجازه ندادند که وارد آب های ما شوند. فرمانده عملیات دستگیری ?? نظامی متجاوز انگلیسی پیرامون تبلیغات سنگین کشورهای غربی پس از این واقعه اظهار داشت: تبلیغات منفی آنها باعث افزایش روحیه ما می شود، چراکه نشان دهنده آن است که ما کار خودمان را درست انجام داده ایم. اگر قرار باشد که با تبلیغات سوء رسانه های بیگانه دست از دفاع و تکلیفمان برداریم که باید دو دستی کشور را تقدیم آنها کنیم.
    این مقام مسئول مرزبانی دریایی کشورمان تاکید کرد: ما حتی اگر دستور داشته باشیم، ناوهای آنها را هم متوقف می کنیم.
    سرهنگ آمانگاه با اشاره به دریافت نشان شجاعت از دست رئیس جمهور و در مقابل دیدگان ده ها رسانه مهم جهانی گفت: ما به وظیفه و تکلیف خود عمل کردیم و در آن لحظه هم اصلاً به این فکر نمی کردیم که ممکن است تشویق یا تنبیه شویم. اما به هرحال لطف دکتر احمدی نژاد قطعاً تاثیر به سزایی در روحیه بنده و همرزمانم خواهد داشت، چرا که این کار نشان داد مسئولین کشور پشتیبان نیروهایشان هستند و آنها را حمایت می کنند و همه با هم یک هدف یعنی دفاع از میهن عزیزمان را دنبال می کنند.
    فرمانده پایگاه دریایی اروند در پایان در تشریح میزان آمادگی نیروی دریایی سپاه برای مقابله با تهدیدات احتمالی گفت: در منطقه تحت مسئولیت ما، نیروها در آمادگی بسیار بالایی به سر می برند و همواره آماده دفاع هستند و به هیچ عنوان اجازه نمی دهند بیگانه ای به آب های ایران اسلامی تعرض کند. برگزاری چندین رزمایش موفق در منطقه نیز نشان داد که چقدر سطح آمادگی و اقتدار نیروهای ایران بالاست.